keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Sain kipinän tähän blogitekstiin eräästä jännittävästä faktasta, jonka huomasin sanakirjaa selatessani: "Sinä on sanan se essiivi. ". WHAAT, mitä jumpea, kuulostaa oudolta mutta on totta kun miettii tarkemmin! Jännä homma tämä kieli... Turha kuitenkaan odottaa minusta mitään kielineroa, suomen kielen rakenne nipin napin läpi :)

Noh, miksei huono tenttitulos haittaa? Siihen löytyy syy Helsingin yliopiston sivuilta, tarkalleen ottaen humanistisen tiedekunnan puolelta. Olen pitänyt silmällä vuoden 2013 valintakokeita käsittelevää sivua ja huomasin eilen että historian osuus oli päivittynyt! Aiheena olivat Suomen ja Pohjoismaiden historia 1100-1600 luvuilla (eli suunnilleen Suomen ristiretkistä Sigismundiin) ja yleinen historia 500-1500 luvuilla (varhaisesta keskiajasta renessanssiin). Täytyy sanoa, että mulle tämä on aika paha nakki, sillä keskiaika ei ole koskaan ollut mikään suosikkini, mutta eipä se haittaa! Pitäähän nämä asiat kuitenkin vaiheessa opiskella ja mulla on paljon uutta opittavaa. Positiivinen asenne on kunniassa vielä tällä hetkellä, katsotaan uudelleen sitten parin kuukauden kuluttua kun tuskailen keskiajan taloushistorian parissa...

Historian lisäksi minulla on myös paljon muuta tehtävää: skönlitteraturiin pitäisi lukea romaani, nordistiikan tehtävät pitäisi saada lähestulkoon valmiiksi ja skriftligin kriittinen essee pitäisi korkata. Onneksi ensi viikolla on perioditauko, joka myös syyslomaksi kutsutaan. Vaikka lomasta tulee varmasti työntäyteinen, voin ottaa iisisti ja reissata taas vaihteeksi (kuukauden sisällä olen käynyt jo kerran Kempassa, Tampereella ja Tervolassa - eri kertoina). Noh, matkailu avartaa (ainakin lompakkoa!) ja junailu on kivaa! :)

Hyh, olenpas ällöttävän positiivinen tänään. Kenties syy on se, että tänään mulla oli vain yksi luento♥

Ei kommentteja: